Η αφορμή για αυτό το άρθρο ήταν ένα πρόσφατο ερώτημα που δέχτηκα. Το κατά πόσο κάποιος μπορεί να ολοκληρώσει μια θεματική ενότητα μόνος του ή θα ήταν προτιμότερο να απευθυνθεί και να ζητήσει βοήθεια από κάποιο φροντιστήριο
Βέβαια μια απάντηση σε μια τέτοια ερώτηση διακατέχεται από υποκειμενικούς παράγοντες, αλλά θα προσπαθήσω να είμαι όσο πιο αντικειμενικός μπορώ.

Το "Παλεύω" μόνος μου.


Ο καθένας μας είναι διαφορετικός ως άνθρωπος και επίσης διαφορετικός είναι ο τρόπος και ο χρόνος που προσεγγίζει και κατανοεί την γνώση. Συνεπώς κανένας δεν γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του από το ίδιο το άτομο.
Το να ξέρεις τις δυνατότητες σου ή τις αδυναμίες σου σίγουρα σε κάνει σοφότερο στις επιλογές σου. Αν και έχω ξανά αναφερθεί για αυτά σε παλαιότερα άρθρα, η ολοκλήρωση μιας θεματικής ενότητας απαιτεί να διαθέσεις χρόνο, υπομονή, και αρκετό διάβασμα.
Το χρονοδιάγραμμα μελέτης του ΕΑΠ λίγο ή πολύ είναι γνωστό και απαιτεί αναζήτηση, κατανόηση, εξάσκηση, εμπέδωση και ανάκληση της αφομοιωμένης πλέων γνώσης σε μικρό χρόνο. Ας μην ξεχνάμε ότι σε πολλές από τις θεματικές ενότητες η ύλη που διδάσκεστε σε 2 ή 3 μήνες αποτελούν 6μηνα μαθήματα συμβατικών πανεπιστημίων.
Δεδομένου  των παραπάνω, το ερώτημα που πρέπει να θέσετε στον εαυτό σας είναι αν θα μπορέσετε να ανταπεξέλθετε  σε μια ή δυο ή και τρεις θεματικές ενότητες. Εδώ είναι που έρχονται οι υποκειμενικοί παράγοντες και η διαφορετικότητα του καθενός.

Έχω συναντήσει άτομα που κατακτούν την γνώση σε λίγα λεπτά της ώρας όταν κάποιοι άλλοι θα αφιέρωναν μια μέρα. Αν και μπορεί να σας φαντάζουν ακραίες περιπτώσεις, είναι αλήθεια.
Ακόμα ο χρόνος , και εννοώ τον ελεύθερο χρόνο, που μπορεί κάποιος να αφιερώσει στην μελέτη του, και το κατά πόσο θέλει ή μπορεί να είναι συνεπείς σ' αυτό. Η καθημερινή μελέτη είναι απαραίτητη, άρα θα πρέπει να αναλογιστείτε  το πόσο και πότε θα διαβάζετε. 
Όποια χρονική στιγμή της ημέρας διαλέξετε να ξέρετε ότι η διάρκεια και η συχνότητα της μελέτης χρειάζεται "θυσίες". Αν αρχίσει η αναβλητικότητα και η χαλάρωση του δικού σας προγράμματος τότε αρχίζουν και τα περισσότερα προβλήματα. Γιατί από την μία έχετε ένα αυστηρά δομημένο πρόγραμμα του ΕΑΠ και από την άλλη το δικό σας. Αυτά τα δύο θα πρέπει να συμβαδίζουν.

Η υπομονή και η επιμονή στην προσπάθεια καθώς και η ένταση της απογοήτευσης παίζουν σημαντικό ρόλο. Αν είστε άνθρωπος που απογοητεύεται εύκολα με την αποτυχία ή που αποφεύγει τα δύσκολα, τότε θα πρέπει να αλλάξτε. Κανένας δεν σας υποσχέθηκε ότι θα πάρετε πτυχίο εύκολα και αν το έκανε σας ξεγέλασε.
Θα αντιμετωπίσετε  δυσκολίες, αποτυχίες ακόμα χάνοντας εργασίες, εξετάσεις ακόμα και θεματικές. Αν μπορείτε να διαχειριστείτε την απογοήτευση και να την μεταβάλετε σε πείσμα καλώς. Αν όχι ξανασκεφτείτε το.

Βοήθεια από φροντιστήριο


Εδώ τα πράγματα είναι πιο απλά. Υπάρχει η καλή και η κακή χρήση.
Είναι δελεαστικό το ότι με λίγα λεφτά μπορείτε να έχετε τις λύσεις των εργασιών σας, αλλά κατά πόσο αυτό θα σας βοηθήσει; ή μήπως το φροντιστήριο θα δώσει τις εξετάσεις για σας;

Η αναγνώριση μιας εργασίας όταν αυτή δεν αποτελεί προϊόν του φοιτητή γίνεται πολύ εύκολα. Πρώτα από όλα την προδίδει η οργάνωση και η δομή. Φανταστείτε ότι μαθαίνετε προγραμματισμό.
Αλλιώς αντιμετωπίζει ένας φοιτητής που τώρα μαθαίνει τον κώδικα, και αλλιώς ένας που έχει εμπειρία χρόνων σε αυτό. Μπορεί να υποκριθείτε ότι είστε γνώστες από πριν αλλά πως θα μπορούσατε να δηκαιολογήσετε την ομοιότητα της εργασίας σας με κάποιου άλλου που είχε την ίδια "ιδέα" με εσάς; 
Και πάλι μπορεί να επικαλεστείτε το πρόσχημα της "συνεργασίας". Μπορείτε όμως να αιτιολογήσετε επαρκώς είτε μέσο σχολιασμού είτε προφορικός ή γραπτώς τις "επιλογές" σας στην υλοποίηση του;
Η αιτιολόγηση απαιτεί κατανόηση, εμπειρία και γνώση. Μια άριστη αιτιολόγηση μπορεί να προκαλέσει υποψίες. Μην ξεχνάτε ότι οι ΣΕΠ σας είναι άνθρωποι που διορθώνουν ή έχουν διορθώσει χιλιάδες γραπτά φοιτητών και έχουν μέτρο σύγκρισης για το που ένας φοιτητής δυσκολεύετε ή πού έχει αδυναμίες.
Ακόμα μπορεί η εικόνα των εργασιών σας να είναι τέλεια και άριστη σε όλη την ακαδημαϊκή χρονιά αλλά μπορείτε να εξηγήσετε, το με δυσκολία 5 (και αν), που πήρατε στις εξετάσεις; Υπάρχει ο παράγοντας "κακιά στιγμή" αλλά συνήθως ότι έχει να κάνει με γνώση μάλλον είναι "κακιά μελέτη".
Συνεπώς η χρήση ενός φροντιστηρίου θα πρέπει να διέπετε από όρια, όρια που μόνο εσείς μπορείτε να βάλετε.

Το φροντιστήριο είναι καλό όταν ο φοιτητής του έχει σαν εργαλείο μάθησης. Μπορεί να μειώσει το χρόνο του διαβάσματος σας, όχι όμως και να τον μηδενίσει. Μπορεί να λύσει τις απορίες σας από την μελέτη σας και να σας "πάρει" το άγχος των εργασιών αφού εκεί που εσείς δυσκολευτήκατε μπορείτε να επαληθεύσετε την λύση.
Ακόμα η κατάδειξη και ο τονισμός των κύριων σημείων της ύλης, θα σας κάνει να αναγνωρίσετε τις αδυναμίες σας που πρέπει να καλύψτε με προσωπική μελέτη. Η αίσθηση της σιγουριάς για την επιτυχία στις εξετάσεις είναι φανερή, αφού η μελέτη σας έχει γίνει οργανωμένα και προγραμματισμένα.

Θα μπορούσα να αναφερθώ εκτενέστερα αλλά μάλλον θα κατηγορηθώ. Σε κάθε περίπτωση το φροντιστήριο πρέπει να αποτελεί "εργαλείο" και όχι εσείς για αυτό.
Όποια λοιπόν και να είναι η επιλογή σας μην ξεχνάτε ότι η προσωπική προσπάθεια είναι που μετράει περισσότερο γιατί είναι αυτή που θα σας δώσει την ικανοποίηση ότι ειλικρινά δουλέψατε, κερδίσατε γνώση, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος.